Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pouť do Medžugorie – když objevíme, kde najít to, co hledáme..

Poutní místa mě svým způsobem vždycky fascinovala. Mají něco do sebe, mají své kouzlo i hloubku a je pouze na každém z nás, jestli některé z nich navštívíme a jak k dané pouti přistoupíme. Dokáže-li se člověk dostat hlouběji sám do sebe, může na těchto místech najít nesmírné množství energie, inspirace, zklidnění a hlubší pohled do sebe samého, prostor pro komunikaci s Bohem (nazvěte si tu vyšší sílu nad námi podle sebe) i třeba odhodlání k významným životním krokům.

Před dvěma lety jsem se dostala, doslova jako slepý k houslím, do portugalské Fátimy. Významného katolického poutního místa, jehož návštěva mě nenechala chladnou a vím, že se do Fátimy jednou vrátím. To je ale jiná story, o které se rozepíšu třeba někdy jindy. Letos jsem se při pracovní návštěvě Petrohradu vypravila ve volném čase na procházku městem a právě při návštěvě a rozjímání v jednom z kostelů na mě přišlo nutkání vypravit se v nejbližší době na nějaké poutní místo. Po několikatýdenním odhodlávání jsem vyrazila do Medžugorie v Bosně a Hercegovině.

Pro ty, kteří o Medžugorie slyší  poprvé, bych ráda upřesnila aspoň základní informace, aby se neztratili hned na začátku. Medžugorie je městečko v západní Hercegovině s necelými 5000 obyvateli a je významné především proto, že se tam v roce 1981 skupině šesti dětí poprvé zjevila Panna Maria s poselstvím. Zjevení probíhala pravidelně a jejich hlavní a nosnou myšlenkou je láska a mír. Mír mezi lidmi, mír na světě, mír mezi člověkem a Bohem.

Přiznám se, že  sama jsem až do nedávna věděla pouze to, že Medžugorie jako poutní místo existuje a je významné právě díky zjevením Panny Marie. Nic víc, nic míň.

Do Medžugorie jsem přijížděla v pozdějších večerních hodinách a byla jsem nesmírně natěšená na cíl své cesty. Něco mě táhlo mimo velkoměsto a k zastavení se, aniž bych tušila, proč se takové popudy občas ve člověku objeví.

První dojmy a pocity byly plné zklamání. Přijížděla jsem do městečka vytvořeného hotely, penziony, restauracemi, kavárnami, dokonce i lokálními fastfoody a desítkami obchodů a stánků s nejrůznějšími upomínkovými předměty. Jela jsem tak daleko proto, abych se cítila jak na Matějské pouti? Nechtěla jsem věřit vlastním očím, protože to, co jsem viděla, bylo absolutně mimo všechna má očekávání. Šla jsem se projít a nevěřícně koukala všude kolem sebe na koncentrované komerční prostředí.

Smíšené pocity byly zahnány asi po hodině, když jsem se u kostela sv.Jakuba zastavila a naslouchala velkému hloučku italských turistů zpívajících krásné písničky. Zastavila jsem se, nikam jsem nemusela spěchat, nic mě nehonilo, nestresovalo a  já se zaposlouchala. To byly první momenty, kdy jsem pocítila pozitivní energii z místa, do kterého ročně proudí tisíce poutníků.

I přes mé prvotní zklamání jsem se v dalších dnech dočkala přesně toho, co jsem si od této cesty slibovala. Při výšlapech do prudkých a kamenitých kopců, především na Pobrdo, kopec zjevení Panny Marie, a horu Křiževac, kde člověka obklopuje ze všech stran příroda, slunce mu pálí do zad, může vnímat hlasy přírody a při tom přemýšlet, povídat si s Bohem, modlit se nebo jen vypnout a na chvíli zklidnit tok myšlenek od každodenních starostí. Stoupání bylo prudké, horko nemilosrdné a v těchto místech se naštěstí už ani žádné pouťové stánky nenacházely. Poutníků odhodlaných k výšlapu na obě hory bylo také méně než se jich do Medžugorie sjíždělo, a tak se nabízel nejen neuvěřitelný pohled na okolní nádhernou krajinu, ale i neskutečný klid pro ponoření se sama do sebe. 

Každý si může jít svým vlastním tempem, pozastavit se jak ve stoupání, tak na chvíli nad svým životem, a nádherná scenérie z vrcholků hor je pro každého poutníka bezesporu pohlazením po duši. Je to taková sladká odměna za úsilí vynaložené na zdolání nelehkých přírodních cest vedoucích k vrcholům. A přesně na těchto vrcholech jsem si ve stínu stromů a za foukání příjemného vánku mohla nerušeně povídat s Bohem. Nečekejte klasický dialog, ale představte si jen hlubší pohled do sebe sama, kdy dáte prostor myšlenkám i modlitbě, na které v každodenním spěchu nemáme ani pomyšlení. A proč? Protože nás obklopuje materiálno a konzumní svět. 

Ne v restauracích, ne mezi poutními stánky, ne v davu poutníků, ale na vrcholcích hor jsem našla to, za čím jsem putovala. Právě tam jsem si uvědomila to nejdůležitější.

Ta cesta určitě stála za to a jsem nesmírně ráda, že jsem ji podnikla a do Medžugorie se podívala. Ale právě při sestupu dolů a večerní procházce mezi davy poutníků jsem si za přílišného světla všech těch prodejních stánků a obchůdků uvědomila, že abychom se mohli přiblížit Bohu i myšlenkám o tom, na čem v životě opravdu záleží a co je důležité, musíme hledat cestu. Není to ale cesta určená geografickými souřadnicemi, ale především cesta nás samotných do sebe.  Cesta za poznáním. Abychom se Bohu přiblížili, nemusíme putovat stovky či tisíce kilometrů. Boha má každý z nás v sobě a pokud si najdeme čas na zklidnění, můžeme sedět i na zahradě, rozkvetlé louce nebo v lese kdekoliv kousek od domova, protože Bůh není jen někde, kam bychom za ním měli putovat. Bůh je všude a ve všem. Cesta k němu by měla začít zastavením se a ponořením se do hloubi své duše. Je to hledání nás v nás samotných, ať jsme kdekoliv.

 Fotky z cesty si můžete prohlédnout na mém FCB:

https://www.facebook.com/Ceresnakova 

 

Autor: Eva Čerešňáková | pátek 29.8.2014 7:30 | karma článku: 14,00 | přečteno: 788x
  • Další články autora

Eva Čerešňáková

Vše zastaví ten, kdo nás přesahuje

Kdyby nám někdo ještě nedávno řekl, že se svět zastaví, neuvěřili bychom mu. Měli bychom ho za blázna. Nic se však neděje náhodou, a to, co se aktuálně děje, náhoda není. Jsou věci, které nás i naše myšlení přesahují.

6.4.2020 v 22:32 | Karma: 27,43 | Přečteno: 1625x | Diskuse| Společnost

Eva Čerešňáková

Italský roadtrip, Toskánsko - část I.

Toskánsko. Oblíbený italský region, který láká turisty z celého světa. Lákal i mě, mnoho let. Nebyl čas nebo bylo málo času, nebyly vhodné okolnosti, nešlo to. Snila jsem o cestě napříč Toskánskem,..

10.9.2018 v 7:40 | Karma: 14,69 | Přečteno: 516x | Diskuse| Cestování

Eva Čerešňáková

Láska. Bez předsudků, bez pochybností a bez podmínek...

Nejsem naivní ani nejsem přehnaný snílek. Střetů s realitou mám za sebou poměrně dost, ale přesto věřím v to, co je nejvíc. Věřím v sílu lásky. Věřím v lásku. Lásku bez předsudků, bez pochybností a bez podmínek.

29.1.2016 v 0:41 | Karma: 15,50 | Přečteno: 666x | Ostatní

Eva Čerešňáková

Životní lekce

Když vidím dopadající kapky deště, většinou se lehce pousměji. Samozřejmě mám daleko raději sluníčko a modrou oblohu, ale na zajímavou životní lekci, kterou jsem jednou od člověka bez vzdělání dostala, nikdy nezapomenu.

1.6.2015 v 20:25 | Karma: 12,70 | Přečteno: 400x | Diskuse| Ostatní

Eva Čerešňáková

Dáme jointa?

Nemyslím si, že mě jen tak něco rozhodí či překvapí. Na svůj věk toho mám už poměrně hodně za sebou, a tak jsem na ledacos zvyklá. Často se pohybuji v pánské společnosti, takže se umím smát i pánským vtipům, chápat jejich úhel pohledu či bez povšimnutí přejít jejich narážky. Který chlap si je čas od času neodpustí, že?

1.4.2015 v 8:49 | Karma: 26,32 | Přečteno: 4081x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1631x
Energická, akční, komunikativní a někdy i zábavná. Vděčná za vše, co mi život dává...

Seznam rubrik